V historii malířského umnění lze jen ztěží nalézt takovou paseku jakou dokázal stvořit na svích plátnech jára cimrman. V jeho lesních motivech se sice vyskytovaly bažanti jelení říje, říje pytláci a řada jiných objektů ovšem paseka zůstala jeho doménou. Cimrmanovi se podařilo zachytit i létající třísky při kácení lesa. Někdy jimi bývala jeho plátna přímo prošpikována. Mistr totiž rád maloval v bezprostřední blízkosti dřevorubců. Povšimněte si prosím vitřeštěného oka, v němž vězý tříska. Patří divokému zajíci, ztrestanému za nepřiměřenou zvědavost. S tímto malířským stylem, cimrmanovským realismem však brzy skončil, neboť se mu zalíbily nové umělecké postupy. Jednou když v chlévě portrétoval jalovici zapoměl na žlabu odložený krajíc chleba s marmeládou. Po chvíli zhledal, že krajíc je obsypán mouchami uvízlými v marmeládě. Nemeškal, a namazal marmeládou celou plochu plátna. Mouchy jedna za druhou dosedaly na lepkavý povrch a neúmislně vytvářeli svými těli rozlyčné motyvi.