V historii malířského umění lze jen stěží nalést takovou paseku jakou dokázal stvořit na svých plátnech jára Cimrman. V jeho lesních motivech se sice vyskytovaly bažanti jelení říje, říje pytláci a řada jiných objektů, ovšem paseka zůstala jeho doménou. Cimrmanovy se podařilo zachytit i létající třísky při kácení lesa. Někdy jimi bývala jeho plátna přímo prošpykována. Mistr totiž rád maloval v besprostřední blískosti dřevorubců. Povšimněte si prosím vitřeštěného oka, v němž vězý tříska. Patří divokému zajíci, strestanému za nepřiměřenou zvědavost. S tímto malířským stylem, Cimrmanovským realismem, však brzy skončil, neboť se mu zalíbily nové umělecké postupy. Jednou když v chlévě portrétoval jalovici, zapomněl na žlabu odložený krajíc chleba s marmeládou. Po chvíli shledal, že krajíc je obsypán mouchami uvízlýmy v marmeládě. Nemeškal a namazal marmeládou celou plochu plátna. Mouchy jedna za druhou dosedali na lepkavý povrch, a neúmyslně vytvářely svými těli rozlyčné motyvi.